България

По Дяволската пътека с йоги-фоги

юли 2017г.

Горещ юлски ден. С приятелите ми от йога-клуб Амрита сме горещи любители на красивата българска природа и годишния ни план е пълен с посещение на приказни кътчета,  на които се дивим заедно.  Дойде и времето за нашия поход по Дяволската пътека в красивите Родопи. Пристигнахме с коли на добре обособения паркинг на около 4км от село Борино, Девинско / при идване от Девин паркинга се пада вляво, преди селото/. Там ни очакваше нашия любезен домакин и водач Белгин. Преди да се отправим към еко-пътеката посетихме Катранджийницата-единствения засега в България музей, посветен на боровия катран. Музеят е открит през 2015г. Тук може да се види как се създава този продукт, каква е традиционната технология за получаването му, какво лекува и как се прилага. В малка дървена къща е показано мястото за добива му, кожените мехове, в които се съхранявали някога ценната течност. Площадката за производство представлява конусовидна яма, оформена в земята, където по естествен път от смолисти борови съчки по технологията на безпламъчното горене се произвежда продуктът. Белгин ни разказа за различните приложения на катрана в хуманитарната медицина, във ветеринарството и козметиката, за лечението с него на кожени язви и екземи, ревматизъм и шипове.

Време беше да се отправим на поход.

Тръгнахме по маркираната пътека в южна посока. Не след дълго достигнахме до голямо дърво с интересна история.

След 1,2км / около 20-25минути/ пресякохме река Чатак дере и навлязохме във вековна гора. От дървения мост над реката продължихме до скалния феномен „Дяволския мост”. Вървяхме около 1300м по маркирана и обезопасена пътека.

Стигнахме до  удивителното скално образувание „Дяволския мост“ в м. Хайдушки дол. Той представлява скална арка с отвор 6м, дебелина на скалите 3-4м и височина 18 м. Според местното предание отвесните скали на моста могат да бъдат преодолени само от дявола, което е дало името на местността. Мостът е обявен през 1995г. за   красива природна забележителност.

На 30-тина метра след моста по течението на реката се достига до дървена беседка. Ако продължим по маршрута след 30-35 минути се достига до каскада от  водопади – „Скритите водопади“.

Стълбите през по-голямата част от трасето са доста стръмни.

Продължавайки по маршрута излязохме на   асфалтовия път, който води към  Буйновско ждрело. Тук е   южната стартова точка на „Дяволска пътека“ – водослива на р.Чатак дере с Буйновска река. На това място ни чакаха джипове, които ни предложиха няколко варианта за придвижване- желаещите да се качат на панорамната площадка на Орлово око , вр. Ушите 1502м, от където се открива поразяваща панорама към скални венци и отвесни скали. Групата ни се раздели и някои от нас поеха към Орлово око.

За мен беше време за плаж. Част от групата ни върнаха с джиповете до началния паркинг, където бяха паркирани нашите коли. Предложих на част от приятелите ми да отидем на минералния плаж на Струилица, на 3км от Девин. Веднага намерих поддръжници. Някои от тях решиха да не правят плаж, а да се разходят по красивата еко-пътека Струилица в района. Ние се отдадохме на насладата на юлското слънце и  минерална вода в басейните, която разхлади и отмори телата ни.

Ето и малко статистика за маршрута: най-високата точка на трасето е 1356 м, а най-ниската 945 м, с наклони от 20-40 градуса, а при скалните венци наклонът е над 70 градуса.

Дяволската пътека може да бъде преодоляна  в т.н. два кръга – „Малък кръг“ и „Голям кръг“, като дължината на Малкият кръг е 3,8 км, а на Големият кръг -10,2 км., като и двата са свързани и имат една обща изходна точка — Южната стартова точка. Явно нашият водач реши да ни пощади от към ходене и всъщност ни преведе само през малка част от „Малкия кръг”.

За улеснения на посетителите са изградени два паркинга на изходните точки, информационни кабини, няколко чешми в нестандартен архитектурен стил, обзорни площадки с изгледи към скалните венци и отвесната скала на вр.Ушите /Орлово око/- 1502 метра, заслони с типична родопска архитектура, множество платформи и дървени мостове.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
error: Съдържанието е под авторски права

Беше засечен Adblock софтуер

Моля, позволете показването на рекламите за да подпомогнете развитието на този блог.